Varsinainen yhtiökokous

Sampo Oyj:n 12.4.2012 järjestetty varsinainen yhtiökokous päätti jakaa vuodelta 2011 osinkoa 1,20 euroa osakkeelta. Osingonmaksun täsmäytyspäivä oli 17.4.2012. Osinko maksettiin 24.4.2012. Yhtiökokous vahvisti vuoden 2011 tilinpäätöksen ja myönsi hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle vastuuvapauden.

Yhtiön hallituksen jäsenten lukumäärää kasvatettiin yhdellä, jolloin hallituksen jäsenmäärä kasvoi yhdeksään jäseneen. Yhtiön hallitukseen valittiin uudelleen Anne Brunila, Adine Grate Axén, Veli-Matti Mattila, Eira Palin-Lehtinen, Jukka Pekkarinen, Christoffer Taxell, Matti Vuoria ja Björn Wahlroos. Per Arthur Sørlie valittiin hallitukseen uutena jäsenenä.

Hallitus valitsi järjestäytymiskokouksessaan puheenjohtajakseen Björn Wahlroosin ja varapuheenjohtajakseen Matti Vuorian. Nimitys- ja palkkiovaliokuntaan valittiin Veli-Matti Mattila, Eira Palin-Lehtinen, Christoffer Taxell, Matti Vuoria ja Björn Wahlroos (puheenjohtaja). Tarkastusvaliokunnan jäseniksi valittiin Anne Brunila (puheenjohtaja), Adine Grate Axén, Jukka Pekkarinen ja Per Arthur Sørlie.

Hallituksen nykyisistä jäsenistä Adine Grate Axén, Anne Brunila, Veli-Matti Mattila, Eira Palin-Lehtinen, Jukka Pekkarinen, Per Arthur Sørlie ja Christoffer Taxell ovat riippumattomia yhtiöstä ja yhtiön merkittävistä osakkeenomistajista. Lisäksi Björn Wahlroos tuli riippumattomaksi yhtiöstä 1.7.2012 alkaen.

Yhtiökokous päätti maksaa hallituksen jäsenille palkkioita vuonna 2013 pidettävän varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka seuraavasti: hallituksen puheenjohtajalle maksetaan 160 000 euroa vuodessa, hallituksen varapuheenjohtajalle 100 000 euroa vuodessa ja hallituksen jäsenille 80 000 euroa vuodessa. Muille kuin suomalaisille hallituksen jäsenille aiheutuvien lakisääteisten sosiaali- ja eläkekulujen suorittamisesta vastaa Sampo Oyj kulloinkin sovellettavan kansallisen lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Vuosipalkkiosta noin 50 prosenttia suoritetaan verojen ja vastaavien maksujen jälkeen Sammon A-sarjan osakkeina ja loput rahana.

Tilintarkastajaksi valittiin tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy. KHT Heikki Ilkka jatkaa päävastuullisena tilintarkastajana.